zondag 1 februari 2015

Boekenhoes

Of de post die ik ook had kunnen noemen "een mislukt project komt nooit alleen".

De handleiding voor een boekenhoes die hilde@home postte, kwam net op het gepaste moment. Een paar dagen later kwam Lilith met het zoveelste vriendenboek uit de klas thuis, en wilde ze er toch ook echt zelf één. Een ritje naar de boekhandel drong zich op, en natuurlijk wilde ik de tutorial ook meteen uitproberen om te voorkomen dat haar nieuwe boek, na een paar tochtjes mee in de boekentassen van haar kleutervriendjes, helemaal smoezelig terug zou keren.

Meteen had ik ook eindelijk een doel voor een stofrestje dat ik al een hele tijd, in het grootste geheim, voor haar bewaar. Ik maakte lang geleden een prinsessenkussen voor een jarig meisje, en Lilith was jaloers - dat had ik vooraf ook wel kunnen bedenken, natuurlijk, maar soit. Het stukje dat nog van de stof overschoot, was ideaal voor de boekenhoes, en past ook perfect bij het boek dat Lilith uitkoos.


Dat ik gisterenavond aan de hoes begon op het moment waarvan ik mij eigenlijk had voorgenomen dat ik zou gaan slapen, bleek niet meteen bevorderlijk voor het eindresultaat. Zie meteen al de eerste flater: de prinsessen staan op hun kop. Ik sneed de randjes voor de flap aan de verkeerde kant weg. Juist ja. Nog een geluk dat Lilith zich daar niets van aantrekt.


Tweede flater: de hoes is eigenlijk te klein. De flap is groot genoeg om toe te laten dat hij nog perfect gesloten kan worden, maar het boek zit er niet helemaal in. Neen, er staat geen fout in de handleiding, maar ook hier denk ik dat het late uur zich liet gelden. Het rekensommetje 15,5 x 2 + 1 + 12 gaf mij het resultaat 42 *zucht*. Gelukkig geef ik talen en geen wiskunde. Die twee centimeter te weinig stof hebben als resultaat dat de hoeken van haar boek niet zo beschermd zijn als ik had gewild, maar alweer, gelukkig, trekt Lilith zich er niets van aan.

Al wat zij ziet is dat haar prinsessenboek in een prinsessenhoes zit. En dat is al wat ze nodig heeft om helemaal blij te worden.

En nu - hopelijk - weer op naar een helemaal geslaagd project!


8 opmerkingen:

  1. En dochter lief heel blij gemaakt. Een leuk boek in een leuke hoes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. het was mij wel opgevallen, maar ik zou het niet als fout zien hoor, mijn prinsesgekke dochter zou hier ook superblij mee zijn, ik denk dat ik er deze week ook eentje ga maken, wat een leuk idee :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor Lilith heb je een droom waargemaakt!
    Hier komen herinneringen naar boven, daar kruipt best wat werk in om dat telkens in te vullen (en woorden zoals 'fan' en 'hobby' uit te leggen). Eens in het leerjaar (als ze dus zelf kunnen gaan schrijven) verdwijnen die boekjes precies ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi gemaakt! De dochter is content, da's toch het belangrijkste, he.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. toen ik je eerste zin las, sloeg de paniek hier al toe ... ik dacht echt dat het aan mij lag dat er iets fout gelopen was, dus ik dacht direct, er is iets mis met de handleiding ... Ik was al van plan je adres te vragen en het goed te maken met een nieuwe boekenhoes, maar blijkbaar is de dochter heel erg tevreden (wat ik ook zou zijn hoor, met zo'n prinsessenhoes!). Denk je dat het met de twee centimeter extra in orde zou zijn? Anders moet ik de afmetingen misschien toch wat aanpassen en iets ruimer maken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Hilde, aan jouw handleiding ligt het absoluut niet hoor! Wel lief dat je al plannen maakte om het goed te maken, maar dat moet dus absoluut niet.
      Ik denk wel dat de extra 2cm het in orde zouden maken, moet het eens nameten maar het boek is vanmorgen natuurlijk samen met de dochter naar school vertrokken. Ik laat het je nog weten!

      Verwijderen
  6. o been there, done that :) nooit een topidee, beginnen rekenen 's avonds :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zolang de dochter blij is, is er niets aan de hand ;-)

    BeantwoordenVerwijderen