woensdag 16 april 2014

Jackie

Nooit zou ik een jasje voor Lilith maken. Nooit. Ik zag elk seizoen opnieuw mooie exemplaren passeren in blogland, maar het leek me té veel werk en nee, nooit never zou ik overtuigd kunnen worden.

Tot An van Ienemiene haar jackie-patroontje lanceerde, ik plots overal de meest prachtige versies van dit manteltje zag verschijnen en dat kleine stemmetje in mijn hoofd aan een offensief begon: "Misschien moet je toch eens..." , "Lilith zou zo mooi staan met..." , "Veel werk, tuurlijk, maar zie hoe mooi die versie nu toch weer is..."
En uiteindelijk ging ik overstag. Een Jackie voor Lilith zou het nieuwe naailesproject worden.

Ik vond heerlijk kleurrijke mantelstof bij Meky in Beerst. Die kleurtjes riepen meteen een lentegevoel op, en laat dat nu net zijn wat ik wilde vinden. Een chanelstofje, zo noemden ze het daar. Ik viel er als een blok voor. Meneer Piepow noemde het gordijnenstof, maar bon, laten we het erop houden dat hij er niets van kent.


Moest u trouwens overwegen om ook eens zo'n stofje te verwerken, dan is het misschien interessant om weten dat de stof verstevigd moet worden, om te voorkomen dat de draden lossen. Elk stuk apart heb ik moeten bekleden met vlieseline kufner - nog meer werk, en dat terwijl ik eigenlijk het prototype van een ongeduldige naaister ben...

Om de drukte van de stof wat te breken stak ik er een paspeltje tussen, en koos ik voor grote knopen. Dat ik daardoor ook grote knoopsgaten moest maken, daar dacht ik even niet aan. Ik heb dan ook ferm gezucht, toen ik snapte dat mijn machine automatische knoopsgaten van maximum 3cm maakt, terwijl ik er van 4,5cm moest hebben. Ik kreeg last van accute knoopsgatenkoorts, stelde de knoopsgaten altijd maar uit, maar zie, vandaag raapte ik mijn moed bijeen en nee, ik verpestte het jasje niet door de knoopsgaten te laten mislukken.


En zie, het manteltje dat ik nooit zou maken.

De binnenkant is een stofje dat het jasje net iets warmer maakt dan een echt zomerjasje. Putje zomer draagt ze toch geen jas, en deze is bedoeld voor lente en herfst. Het stofje is lekker zacht, en maakt het jasje volgens mij heerlijk om dragen.



Aangezien ik het in de naailes ineen stak, werkte ik in een volledige andere volgorde dan de handleiding voorschrijft. Op het punt dat zegt "Speld de verkeerde kant van de kraag vast langs de goede kant van de halslijn" begon ik te twijfelen, want "verkeerde kant op goede kant" druist in tegen mijn logisch naaiverstand. Ik deed het dus anders, volgens de instructies van mijn lerares, en ben nu eigenlijk heel benieuwd naar hoe dat gaat, met die verkeerde kant en goeie kant.  

Aanfoto's zijn er nog niet. Lilith was niet in poseermodus vandaag. Ze wilde het jasje amper passen, laat staan dat ze toeliet dat ik foto's maakte. Ze komen er nog wel, als madame weer wat beter gehumeurd is.

24 opmerkingen:

  1. Goed gelukt. De stof lijkt op mijn Jackie, ook rondom verstevigd. Kijk maar op sewingfenna.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel leuk hoor! Fris met dat kleurig stofje!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In een mantel of vest moet je steeds veel gaan verstevigen, niet alleen wanneer je denkt dat de stof misschien extra zou gaan rafelen, dit was zeker geen verloren werk, je resultaat blijft veel langer héél mooi!
    Nog een tip: steek de hanglus in de halsnaad wat verder uiteen, ze valt dan plat en de 'ophangwijdte' blijft toch gelijk! Een hanglus in voering is nog net iets minder vervelend tijdens het dragen van de jas.
    Mooie Jackie, PROFICIAT, kijk al uit naar de 'aanfoto's'...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik val ook heel erg voor dit stofje! Prachtig en niet te!
      Hier assembleren wij volgens de raad van hierboven (dit is dan ook mijn juf ;-) ! )

      Verwijderen
  4. Wat een prachtexemplaar, die kleurtjes! Een van de mooiste die ik langs heb zien komen, chapeau!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Aaah, hij is af! En schoon.
    Ik zag van 't weekend hetzelfde stofje, bij iemand die er -jaja- een Chanelvestje mee aan 't maken is. Ik moest onmiddellijk aan jou denken ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. prachtig, echt! Dat stofje, de paarse paspel, de grote knopen, het is gewoon af!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ooo !!! Supermooi ! Gelukkig ging je overstag ! (ik kocht dus zo'n soort scapa-stofje bij mondepot, en verstevigde niet ... een ramp !)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel mooi geworden! Het harde werk meer dan waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gelukkig ging je overstag! Prachtig geworden! In de handleiding worden beide kraagdelen eerst op elkaar gestikt en vervolgens gekeerd en op de buitenjas genaaid (verkeerd op goed want de kraag is al gekeerd). De manier van de juf zal wel juister zijn, maar het resultaat is hetzelfde ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk hoor. En had een déjà-vu bij het lezen van je blog: kocht ook net een stofje dat mijn man nog net geen meubelstofje noemde voor een volgend projectje. Zal hem straks eens moeten zeggen dat het een chanelleke is en dat dit momenteel hip is (ahja, want we zijn al met twee ondertussen :-p )

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een prachtjas! Je harde werk leverde een mooi resultaat op.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi mooi mooi, echt! En de uitleg van de kraag klopt, hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. prachtig gedaan. mooie kleuren.

    is dit moeilijk om te maken ?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. mooi! en ik snap je, als je nooit meer jasjes wil maken :D ik ken dat :D

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat ben ik blij dat jij langskwam op mijn blogje want zo heb ik jouw blog ontdekt!! Dat ik nog niet eerder afwist van het bestaan ervan, is een regelrechte schande! Wat maak jij veel leuke dingen! Ik volg vanaf nu graag!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo

    super!!!! Heel erg mooi die stof. Ik was vorige week nog aan het denken : Ik heb mevr. Piepow haar jasje nog nergens zien passeren en ze had er nochtans stof voor gekocht!

    BeantwoordenVerwijderen