donderdag 20 oktober 2016

Let's go fly! (FWYH #3)

Wat doe je met een bijna-zevenjarige die verkondigt dat ze geen "kleedjes uit harde stof" meer wil, maar "alleen nog maar van die zachte zo"?

Voor jullie je beginnen af te vragen wat ik haar zoal aandoe,
"harde stof" is simpelweg katoen, 
en "zachte stof" tricot :-)

Eerst en vooral was daar toch wat spijt, want Ileana en Tinny en zovele andere prachtige patronen, die wil ze dus eigenlijk niet meer. En dan was er toch ook een soort van "help!", want ik moest dus op zoek naar leuke tricotpatroontjes.


Op een naaidate vorige juni met mevrouw Khadetjes was zij bezig met dit kleedje, wat me prompt nieuwe patrooninpiratie gaf. Nieuw tricotpatroontje: check!


Ik kocht ergens begin juli een leuk tricootje bij Stof op Zolder, legde patroondelen en stofje mooi samen klaar... en voilà, dat was dan dat. Het duurde tot enkele weken geleden eer ik er ook daadwerkelijk een kleedje van maakte.

Met het oog op wat groeipotentieel legde ik de patroondelen (in maat 116) een cm van de stofvouw af - zonder al te veel nadenken, jammer genoeg, want nu is het kleedje aan de nek iets té wijd, maar ach, zo weet ik alleszins zeker dat ze het volgend voorjaar en zomer ook nog kan dragen.


We profiteerden van de zon vorige zondag om eindelijk foto's te maken. Voor de gelegenheid bliezen we nog eens een gigaballon op, zoals we er ook eentje gebruikten voor de fotoshoot voor haar eerste communie. En wat een fun! De wind had grootse plannen met de ballon...



... maar niet getreurd, de ballon landde nog mooi in onze tuin...



... om zich daarna te pletter te vliegen tegen een stekelplant van de buren.

En ja, ondertussen heb ik ein-de-lijk mijn naaivibe teruggevonden, dus hopelijk komt hier ook wat meer leven in de brouwerij!

Zeg eens, welke tricotkleedjes die ook voor de winter
gemaakt kunnen worden kennen jullie nog zoal, naast de 
candydress van LMV en Lili gaat naar het strand
van De Schatkaart?

Stof: Geo Birds biotricot - I got stripes 
Patroon: Overslagjurk van Gemaakt

Mijn stoffenaankoopgeweten voor 2016
In (gekocht en gekregen): 28
Uit (verwerkt en verkocht): 29

22 opmerkingen:

  1. De Cocoon Dress van Groovybaby & mama vind ik een hele toffe! En de Princess Castle van Ottobre, al lijkt die een beetje op deze. Verder vind ik Charlie-hack-kleedjes ook geweldig. En niemand zegt dat je Jaanu of Ileana niet eens in sweaterstof kan proberen hé... In onze internationale Tulip-blogtour zat een Tulipje in dikke sweat en die vond ik prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt? Die heb ik dan gemist, ga ik eens opzoeken. De Cocoon Dress is niet echt iets voor Lilith, ze staat veel beter met kleedjes die een beetje getailleerd zijn. En Charlie-hack, hm, je brengt me op ideeën.

      Verwijderen
  2. Er staan er een aantal in LMV. Rokjes in katoen mogen hier wel nog, vooral met elastiek en zwiergehalte ... Ik zou wel eens een kleedje willen maken met een rokgedeelte in katoen en een bovenstuk in tricot, dat wordt hier ook graag gedragen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die combinatie hebben wij hier nog nooit gehad eigenlijk.

      Verwijderen
  3. Mooi jurkje hoor en wat een leuke foto's!
    Hier ook een dochter die alleen 'zachte stofjes' wil, ik naaide de Tinny al eens gewoon in tricot hoor, lukt prima!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat moet ik dan dringend eens opzoeken op je blog. Stak je er nog een rits in, in de versie in tricot? Of is dat dan niet meer nodig?

      Verwijderen
    2. ik heb ook een tricot tinny gemaakt. Rug gewoon aan de stofvouwleggen, rits is niet nodig. Ik heb wel de halslijn een beetje hertekend, zodat haar hoofd er door kon (op basis van halslijn van de candy dress). Ev-cht een toppertje. En de siennadress van LMV met een gesloten rug vind ik ook heel leuk (ook rugpand gewoon aan vouwlijn leggen)

      Verwijderen
  4. Ottobredesign is volgens mij het naaitijdschrift voor tricot ;-) Ik heb er al heel wat leuks mee kunnen maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Eigenlijk kunnen we haar geen ongelijk geven hé! Ik ben heel stilletjes uit de kindermaten aan het groeien (allez, mijn dochters hé) met een jongste die nu ook al 140 draagt. Ik herinner me er eentje van Burda en in mijn zoektocht kwam ik deze tegen: http://www.burdastyle.de/burda-style/kinder/marinekleid-mit-blenden-kleider_pid_765_14137.html , ik maakte deze na van een pinterest-foto http://issews.blogspot.be/2013/05/copycat.html en Burda deed dat na mij blijkbaar ook nog eens.
    of deze http://www.burdastyle.de/burda-style/kinder/kleid-tunnelzug-kleider_pid_765_9987.html
    of deze http://www.burdastyle.de/burda-style/kinder/kleid-tunnelzug-kleider_pid_765_9987.html
    Succes in ieder geval!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi! Hier één dochter zwaar fan van koude stof (katoen) en één dochter met voorkeur voor tricot. Voor tricot grijp ik meestal naar Ottobre. De Nivalis van Sofilantjes of een verlengde Semper of Hibernis (ook Sofilantjes) zijn leuke tricot jurken. En de Groove dress van Made-it heb ik vandaag net in mijn hart gesloten. Geweldige jurk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zocht de Groove Dress even op - zelfde probleem als bij de Cocoon Dress, vrees ik: Lilith staat veel beter met modelletjes die wat getailleerd zijn. Al vind ik het wel een superleuk patroon!

      Verwijderen
  7. WAT EEN PARELTJE!
    simple dress is ook een leuke :)
    of in de burda kids staan ook steeds toffe modellen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier is de kyara van farbenmix favoriet. En anders de Antonia (ook van farbenmix ), met een halve cirkelrok eraan. En simple life patterns ligt de Adelyn klaar, maar daar ben ik nog niet aan begonnen. Mijn dochters houden ook niet zo van jurken die hard zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel mooi! Hier favoriet: een sweater naaien en daaraan gewoon een rimpelrokje zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super leuk. Hier ook een dochter die liever tricot draagt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super leuk. Hier ook een dochter die liever tricot draagt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heeft iemand de groove dress al geopperd? Van made it patterns. Want 7-jarige dochter check, geen harde stoffen check, het moet cool genoeg zijn check. Ik maakte de Louisa dress ook in rekbaar . En ik denk er over om het ook een te proberen met ileana. Volgens mij kan dat perfect. Ik weet al hoe het er uit zal zien

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig kleedje! Ik kan je spijtig genoeg niet helpen met patroontjes, maar ik kan de dochter geen ongelijk geven, ik ben ook helemaal geen katoen-fan ;-). Gewoon maken in tricot, lijkt mij!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het sienna jurkje uit LMV en in de laatste knippie staat er ook een leuk model in tricot ... Dochters met een eigen willetje, tell me about it :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heb een aantal cowl neck dresses gemaakt in voorgaande jaren van heidi& finn. Snel, makkelijk en leuk! Voor dochter is het patroon helaas te klein (hoe kan ik toch leren om er zelf een grotere maat van te tekenen!,) maar wellicht kan Lilith er nog in?

    BeantwoordenVerwijderen