donderdag 9 januari 2014

Le jeu du toc - c'est quoi ça?

Die naaimotor van mij, die komt maar heel sputterend weer op gang. Mijn machines staan al een tijdje stof te vergaren, en pas gisteren in de naailes kwam er nog eens iets van. Maar iets afgewerkts, nee, dat nog steeds niet. Geduld schijnt een mooie deugd te zijn...

Dan maar iets anders. Onlangs kuisten we hier een héél oude laptop op, en kwam ik foto's tegen uit een ver verleden - allé ja, een jaar of zeven geleden, that is. We bezochten toen vrienden in het mooie Toulouse, en speelden er elke avond le jeu du toc. Hun bord was zelfgemaakt, en bij thuiskomst begon ik er zelf ook aan.

Le toc, dus. Als u het googlet, vindt u het wel. Doel van het spel is hetzelfde als bij ons paardenspel, maar het is zó veel leuker. Een spel waarbij je individueel speelt, maar tegelijk ook per twee, tegen de andere twee. Waarbij je vooruitgeraakt door kaarten te leggen, en niet door dobbelstenen te gooien. En vooral waarbij je elkaar genadeloos kunt pesten, héérlijk als dat lukt - en net iets minder heerlijk als de ander daar betere kansen toe krijgt, natuurlijk.

't Is een spel dat we nog steeds graag spelen, maar je moet er met vier (of met zes) voor zijn, dus het komt hier maar zelden uit de kast. Jammer!


Ik maakte het bord van het achterpaneel van een oude kast die nog in ons huis stond toen we erin trokken, en gebruikte verf die hier terug te vinden oa. aan het plafond, in de keuken en in de badkamer - we waren nog maar net verhuisd, handig!

Ik maakte ook een versie voor zes spelers, gewoon een extra plankje ertussen, en goed tellen dat het aantal vakjes blijft kloppen.


De pionnen maakte ik uit fimoklei in bijpassende kleuren, maar die heb ik niet op foto.

Het wordt hoog tijd dat we nog eens een paar slachtoffers vinden die een spelleke toc willen spelen. Door de foto's hier te zien, krijg ik er weer zin in!

6 opmerkingen:

  1. Mooi spelbord. Zal me met veel tijd eens verdiepen in de spelregels.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Doe dat! Ik vraag me af of ze gemakkelijk te begrijpen zijn, zonder "live" uitleg. En naar het schijnt bestaan er nog regionale verschillen tussen ook...

      Verwijderen
  2. Wij zijn altijd te vinden voor gezelschapsspelletjes ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo,

    Voor het eerst hier, gelijk volger geworden.
    Mooie creaties maak je.

    Groetjes, Jaimie
    http://handmadebyjaimie.blogspot.com (mijn handwerkblog)
    http://creamiekes.blogspot.com (mijn knutselblog)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, dat is een héérlijk spel! Ik ken dat van een groep Portugezen, zij noemden dat Tac Tic.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wij kennen het hier als mens-erger-je-niet
    super mooi gemaakt en leuk gevonden dat van de 6spelers

    BeantwoordenVerwijderen